Powered By Blogger

miercuri, 6 octombrie 2010

primul pas de integrare

Am facut jumatate de an de cand sunt in Austria si nu am invatat sa vorbesc germana. In scoala generala am facut cativa ani de germana dar mare lucru nu am invatat atunci. Pe vremea mea nu se acorda mare importanta limbilor straine, sau cel putin in eu nu am acordat.De cand sunt aici ma descurc cu limba engleza; dar nici cu asta nu foarte bine ca nu am studiat deloc la scoala engleza, ci doar franceza si germana. oricum nu am intampinat probleme in rezolvarea problemelor. Cam toata lumea stie un pic de engleza si nu face nimeni urat daca i te adresezi in engleza. Ce citeam eu pe net vis-a-vis de faptul ca daca nu vorbesti limba lor te trateaza urat sau superior nu este adevarat. La magazin, la doctor, la scoala copilului sau la oficialitati cu putina engleza te descurci. O singura data am intampinat probleme la o institutie de care lumea se cam teme pe aici, ca cica sunt 'foarte duri'.Se numeste Finanzamt. Aici m-am dus sa rezolv problema cu alocatia copilului ca momentan nu o ia din nici o tara. Am fost de 3 ori si de atatea ori nu mi s-a adresat nimeni in engleza. Cica nu stiau.Dar, eu intrebam in engleza si ei imi raspundeau in germana la intrebare. Deci nu stiau dom'le. In fine am rezolvat in cele din urma. In rest toata lumea a fost draguta chiar daca nu vorbeam germana.
In general sunt o fire comunicativa si imi place sa ma conversez cu oamenii. De cand sunt aici fac totusi un efort sa ma inteleg cu cineva. Imi cam lipsesc discutiile cu colegii sau cu cunostintele, ca sunt de parere in continuare ca nu exista prieteni. Si de data asta, plecarea din tara, mi-a arat ca persoanele pe care le consideram mai apropiate si pe care tindeam sa le numesc prieteni, au fost doar cunostinte. Cineva mi-a spus candva ca nu stiu sa imi aleg prietenii si ca ma aproprii de toata lumea. Asa ca in urma cu ceva vreme am inceput sa triez, sa selectez. si am selectat pana cand am apropiat doar doua persoane. dar din pacate si astea m-au dezamagit. Asa ca spun pentru a nu stiu cata oara ca nu exista prieteni. Stiu ca sunt contrazisa in gand de unele persoane dar or sa vada ele cand vor ajunge in unele situatii de criza cum se vor cerne prietenii. In fine sa revin la ideea principala. Imi lipsesc conversatiile. despre moda, despre nutritie, despre retete culinare, despre vremea de afara, despre orice...Citesc cand am timp pe net tot ce vreau dar gura mea a cam inceput sa lipeasca:) Trebuia sa fac ceva ca sa reusesc sa ma integrez aici si sa imi fac cunostinte. Aici vezi peste tot ca Austria te ajuta sa integrezi. Asa este dar ..exista si un dar..daca nu ai job nu poti sa te integrezi. eu nu am reusit sa imi gasesc unul.Nici macar la un restaurant sa spal vase...cred ca toata lumea se loveste de acest zid. E bine totusi ca are sotul meu si traim decent dintr-un salariu minim pe economie. Primul pas pe care te ajuta statul sa il faci este sa invezi limba germana. Mamicile au dreptul la un curs care se face in scolile copiilor.

Vreau sa scriu despre acest curs ca eu am aflat intamplator de el si poate cineva care citeste acest blog are nevoie vreodata de asa ceva. Cursul incepe in octombrie asa ca trebuie sa te inscri pana la sfarsitul lui septembrie. costa 150 euro si se fac 150 de ore de curs. De 2 ori pe saptamana a cate 3 ore.Foarte rezonabil la pret. in comparatie cu alte cursuri unde dai 200 de euro pe o luna de curs. Dezavantajul este ca esti cu multe natii la curs. Nu ma deranjeaza dar unele dintre ele nu stiu nici alfabetul latin. Ma asteptam sa fie foarte lejer ba chiar sa ma plictisesc la inceput.
Azi am avut prima zi de curs. Am colege din Polonia, Macedonia, Kosovo, Iran, Rusia, Nigeria. Mame a 2,3,4 si 5 copii. Ma uitam la ele si incercam sa  inteleg cum reusesc sa se mentina pe linia de plutire cu atatia copii. Eu am unul si nu pot spune ca am mult timp liber. Ba chiar uneori de atata treaba ajung seara sa cad lata. Dar sa am 5?
Eu si cu inca 2 persoane nu stim mai deloc germana. Eu inteleg acolo cateva cuvinte si stiu cat de cat sa citesc. Restul vorbea germana dialect mai mult sau mai putin bine. asa ca azi am inceput deja cu gramatica. Deci este bine. O singura problema am avut. 4 mamici au venit cu copii ca nu au avut cu cine sa ii lase. si erau destul de mititei max 1 si 2 luni. si saracutii s-a cam plictisit pe acolo si au cam facut scandal. Desi exista in sala de curs loc de joaca pentru copii si exista si o persoana care sa se ocupe de ei tot a fost un pic de balamuc. Sa intelegi cum sta treba cu dativul si acuzativul in urletele bebeilor...am facut ceva efort. in rest a fost ok. Asa ca daca cineva are nevoie de ajutor la germana si este nou prin Austria sa acceseze acest curs.Este un pas bun.
Ma gandeam... daca eram din Austria si veneam in Romania sa locuiesc, ce sprijin aveam din partea statului roman sa ma integrez si sa invat limba romana, care fie vorba intre noi nu este foarte usoara?






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu